Strona startowa O nas Aktualności Galeria Kontakt
 
  baner  
 

Konferencja „Narzędzia wsparcia rodziny – dobre praktyki”

Konferencja poświęcona realizacji zadania wsparcia rodziny na poziomie samorządu gminnego w oparciu o rozwiązania ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej odbyła się 19 kwietnia 2013 r. w Warszawie.

 

Celem konferencji, zorganizowanej przez Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej była prezentacja systemów wsparcia rodziny zbudowanych przez poszczególne samorządy gminne oraz roli organizacji pozarządowych w tym zakresie, a także stworzenie platformy umożliwiającej wymianę doświadczeń w tym obszarze.

W marcu tego roku zaproszono do udziału w konferencji również gminę Kowala w roli prelegenta dzielącego się dotychczasowymi doświadczeniami z pracy z rodziną i tworzenia gminnego systemu wsparcia rodziny. Prezentację pracy Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Kowali oraz osiemnaście innych wybrano spośród 120 nadesłanych z całej Polski, pokazujących wysoki poziom pracy i realizacji nowej ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej.

Pracę swoją zaprezentowało 14 gmin wiejskich i miejskich takich jak: Gmina Kowala, Miasto Białystok, Miasto Stalowa Wola, Dzielnica Wola m.st. Warszawy, Gmina Suchy Dąb, Gmina Łapy, Gmina Lewin Brzeski, Gmina Sępólno Krajeńskie, Miasto Chrzanów, Miasto Gdynia, Miasto Goleniów, Miasto Bydgoszcz, Miasto Ełk, Miasto Gliwice oraz cztery organizacje pozarządowe, tj.  Fundacja SOS Wioski Dziecięce w Polsce, Stowarzyszenie „Grupa Pedagogiki Społecznej Praga Północ”, Caritas Diecezji Warszawsko-Praskiej oraz Fundacja Dzieci Niczyje.

 

- W tym roku MPiPS na realizację ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej wydatkuje 92 mln zł – powiedziała otwierając konferencję minister Elżbieta Seredyn. – Już została rozstrzygnięta pierwsza edycja „Resortowego programu wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej na rok 2013”. W jej wyniku 40 mln zł przeznaczono na zatrudnienie asystentów rodziny i 8 mln na zatrudnienie koordynatorów rodzinnej pieczy zastępczej.

 

Minister Seredyn przypomniała też dane, dotyczące dotychczasowych efektów działania ustawy: w 2012 r. w Polsce było 2105 asystentów rodziny, 1357 gminnych placówek wsparcia dziennego i 138 powiatowych. Na zatrudnianie asystentów MPiPS przeznaczyło 17, 5 mln zł, a na inne ustawowe zadania, jak podnoszenie standardów w placówkach, utrzymanie dzieci w rodzinach zastępczych czy bieżące funkcjonowanie placówek wsparcia dziennego.

 

Obecna na konferencji Magdalena Kochan, wiceprzewodnicząca Sejmowej Komisji Polityki Społecznej i Rodziny, podkreśliła główny cel ustawy, czyli utrzymanie jak największej liczby dzieci w rodzinach biologicznych, bez kierowania do rozmaitych form pieczy zastępczej.  

Istotą rozwiązań ujętych w ustawie z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej jest m.in. stworzenie spójnego systemu opieki nad dzieckiem i rodziną je wychowującą, jeżeli ma ona trudności w prawidłowym wypełnianiu swoich funkcji, głównie natury opiekuńczo-wychowawczej. Działania podejmowane w ramach tego systemu mają zapewnić rodzinie taką pomoc, aby w jej efekcie wyeliminowane zostało zagrożenie zabrania dziecka z rodziny lub zapewniony został szybki powrót do rodziny dziecku, które z uwagi na jego dobro, okresowo musiało zostać umieszczone poza nią. Ważną rolę w zakresie podejmowania tych działań przypisano asystentowi rodziny, rodzinom wspierającym oraz placówkom wsparcia dziennego. Do zadań asystenta rodziny należy m.in. opracowanie i realizacja planu pracy z rodziną, udzielanie rodzinom pomocy w poprawie ich sytuacji życiowej oraz w rozwiązywaniu problemów: socjalnych, psychologicznych, wychowawczych. Rolą placówek wsparcia dziennego jest zapewnienie dzieciom opieki, pomoc w nauce, organizacja czasu wolnego, zabawy, zajęć sportowych oraz rozwój ich zainteresowań. Zupełnie nowym narzędziem wsparcia są rodziny wspierające, które wywodzą się z najbliższego dziecku środowiska i wspierają rodzinę biologiczną w opiece

i wychowaniu.

 

 Większość prezentujących swoją pracę gmin rozpoczęła wdrażanie asystenta rodziny jeszcze przed wejściem ustawy w życie, tj. 1 stycznia 2012r., dlatego też prezentacja tych doświadczeń była bardzo bogata oraz pełna przemyśleń i konkretnych rozwiązań. Jak wykazano, to było podsumowanie nie rocznej a najmniej czteroletniej pracy z rodziną przy udziale różnorodnych narzędzi wspierających, w tym asystenta rodziny.