Szkolenie dla sprzedawców napojów alkoholowych
W dniu 29 kwietnia 2014r. w Świetlicy środowiskowej z elementami socjoterapii „Szansa” w Kowali odbyło się szkolenie dla osób sprzedających i podających napoje alkoholowe.
Szkolenie poprowadził Pan Paweł Grochocki– psycholog z firmy PeDaGo Personal Development and Growth Center.
Uczestników spotkania powitała Marzena Zawadzka Hernik– koordynator Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w gminie Kowala. Przedstawiła zasady przyznawania wyróżnień sklepom, których sprzedawcy posiadają wiedzę o odpowiedzialnej sprzedaży alkoholu i stosują je w praktyce, uczestniczą w szkoleniach, współpracują w zakresie działań profilaktycznych z Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej w Kowali oraz przeszły pozytywnie badanie „Tajemniczy klient”.
Następnie głos zabrał Wójt Gminy Kowala– Sławomir Stanik. Podkreślił, iż znajomość zasad sprzedaży alkoholu oraz niepodawanie go osobom nieletnim jest istotną kwestią, mającą znaczenie dla wychowania młodego pokolenia, pozwalające na uniknięcie wielu tragicznych w skutkach zdarzeń.
W spotkaniu uczestniczyła też Łucja Byzdra– przewodnicząca Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.
Program szkolenia obejmował: analizę wyników badań statystycznych ESPAD, przedstawienie kultur picia, omówienie stereotypów dotyczących spożywania alkoholu, zwrócenie uwagi na konieczność weryfikacji dowodów osobistych i podobieństwo dowodów tymczasowych do zwykłych, podstawowe informacje na temat problemów alkoholowych ze szczególnym zachowania się człowieka pod wpływem alkoholu – omówienie problemowych i kłopotliwych sytuacji związanych z nietrzeźwymi klientami, zwrócenie szczególnej uwagi na szkody spowodowane przez spożywanie napojów alkoholowych przez osoby małoletnie, omówiono też prawno– administracyjne i finansowe konsekwencje sprzedaży napojów alkoholowych nieletnim.
- W Polsce jest 860 tysięcy osób uzależnionych od alkoholu, w tym 153 tysiące kobiet. Napoje alkoholowe są najbardziej rozpowszechnioną substancją psychoaktywną wśród młodzieży. Dwa razy więcej młodych ludzi pije niż pali papierosy, a średni wiek inicjacji alkoholowej wynosi 12 lat - mówił prowadzący apelując do sprzedawców o zachowanie zdrowego rozsądku i nie sprzedawanie alkoholu osobom nieletnim.