Dlaczego mówimy do rodziców?
W dniu 17 kwietnia 2012r. w Publicznej Szkole Podstawowej im. Kornela Makuszyńskiego w Młodocinie Mniejszym odbyła się wywiadówka profilaktyczna z rodzicami uczniów klas IV – VI. Została ona zorganizowana w ramach kampanii „Postaw na rodzinę”. To drugie z kolei, po wywiadówce w Publicznej Szkole Podstawowej w Kończycach – Kolonii spotkanie z rodzicami. Jego celem jest min. podkreślenie roli rodziców w wychowaniu dzieci jako skutecznego sposobu ochrony dzieci przed uzależnieniami, min. od alkoholu czy narkotyków.
Dzieci w relacjach z rodzicami nie tylko doświadczają poczucia bezpieczeństwa, akceptacji, poczucia własnej wartości, ale i poprzez modelowanie zachowań uczą się jak troszczyć o innych, okazywać im szacunek, budować relacje przyjaźni. Rodzina powinna dać dziecku miłość, opiekę i zapewnić realizację wszystkich potrzeb fizycznych, psychicznych i intelektualnych. Można to zapewnić przez realizację trzech podstawowych zasad:
Po pierwsze: bądź obecny
Można odnieść wrażenie, że to model rodziny idealnej. Tylko czy takie rodziny w ogóle istnieją? Czy są rodziny, w których nie dochodzi czasem do konfliktów, kłótni czy niesprawiedliwego potraktowania któregoś z jej członków? Oczywiście, nie ma rodzin bez problemów. Chodzi o to, by umieć je rozwiązać w konstruktywny sposób.
Po drugie: bądź wzorem
W taki sposób, by wytworzone w rodzinie relacje osobowe dawały siłę i możliwości przezwyciężania kryzysów. W tak funkcjonującej rodzinie ma szansę wykształcić się obustronny, głęboki i emocjonalny stosunek pomiędzy dzieckiem i jego rodzicami. To przywiązanie staje się podstawą wszelkich późniejszych bliskich i ufnych relacji. Więź z rodzicami jest bazą dla rozwoju fizycznego i psychicznego dziecka.
Po trzecie: dziel się szczęściem
Zachęcaj dziecko do aktywności: warsztaty artystyczne, kluby dyskusyjne czy działalność w ramach wolontariatu to dobre sposoby na rozwijanie pożytecznych zainteresowań młodzieży.
Relacje na gruncie rodzic – dziecko są szczególnie ważne. Dlatego też szczere rozmowy, utrzymywanie dobrego kontaktu z dziećmi, budowanie ich pozytywnego stosunku do nauczycieli i szkoły, interesowanie się sposobami spędzania przez nie wolnego czasu oraz okazywanie im zainteresowania i troski mają wpływ na ich funkcjonowanie w społeczeństwie.